zondag 1 april 2012

Klachten Hasseltse Huisvestingsmaatschappij worden behandeld.


De mensen van de Banneuxwijk hebben klachten verzameld over de wijk. Hier waren klachten bij die bestemd waren voor Stad Hasselt en voor de HHM. Ze hebben deze klachten gebundeld en doorgestuurd naar de betrokken partijen. De stad heeft een aantal klachten bekeken en verwerkt. De mensen van HHM waren verbaasd over de klachten. Zeker omdat de huurders steeds terecht kunnen bij hun diensten. De opmerkingen werden behandeld bij de HHM, waarna alle huurders een schrijven ontvangen hebben m.b.t. deze klachten. In bijlage bij dit schrijven werd een invulformulier gevoegd. Dit invulformulier konden de huurders gebruiken om hun klachten door te geven aan de HHM. Ondergetekende werd hierna uitgenodigd voor een gesprek hierover.

De klachten hadden betrekking op:

De hoge huurprijzen
De methode van de huurprijsberekening ligt wettelijk vast via het Kaderbesluit Sociale Huur en wordt op die manier toegepast voor alle huurders binnen het patrimonium van de HHM. Hiervoor werd verwezen naar een schrijven dat aan de huurders werd gericht bij de huurprijsberekening op 01/01/2012.

Onderhoud aan de woningen
In het recente verleden (vanaf 2007) werd volgend groot onderhoud gedaan aan de woongelegenheden in de Banneuxwijk:
• Renovatie buitenschil woningen van de wijk “Nieuwveld II – deel 1”, gelegen Zwaluwlaan, Vinkenlaan, Koolmeeslaan en Lijsterlaan.
• Renovatie gedeelte buitenschil woningen van de wijk “Nieuwveld II – deel 2”, gelegen Zwaluwlaan, Vinkenlaan, Consciencelaan, Koolmeeslaan, Merellaan en Spechtenlaan.
• Vervanging van de brievenbussen aan de woningen in de wijk “Nieuwveld II”.
• Zoldervloerisolatiewerken van de wijk “Nieuwveld II – deel 2” en de wijk “Hoekvijvers”.
Volgende onderhoudswerken zullen in 2012 uitgevoerd worden aan de woongelegenheden in de Banneuxwijk:
• Vervanging van de verwarmingsinstallaties van de woningen van de wijk “Elsraeken” (Meeuwenlaan en Leeuweriklaan).
• Renovatie 96 appartementen in de Banneuxstraat en Kiewitstraat.
• Renovatie woningen van de wijk “Hoekvijvers” (Leeuweriklaan en Eksterlaan).
• Het vernieuwen van de volledige buitenbepleistering van de woning gelegen Eksterlaan 6.
De Hasseltse Huisvestingsmaatschappij zal blijvend investeren in het onderhoud van de woongelegenheden in de Banneuxwijk.

Klachten onderhoud installaties
Er waren ook klachten over het onderhoud van de verwarmingsinstallaties. De HHM benadrukt dat men bij een externe firma terecht kan (deze is gekend bij de huurders). De huurders kunnen steeds bij deze firma terecht, 7 dagen op 7, 24 uur op 24 voor herstellingen m.b.t. verwarming en warm water. Is dit niet het geval dan moet men de HHM verwittigen en dan treden zij op. Deze firma staat ook in voor het onderhoud van de cv-ketels, de uitvoering hiervan is lopende.

Klachten i.v.m. onderhoud van stoepen en groen
De klachten i.v.m. onderhoud van groen vormde het merendeel van de klachten. De gronden waarop de huizen van onze wijk staan zijn eigendom van HHM. De voor- en achtertuin van deze woningen dient onderhouden te worden door de huurders zelf. Verder hebben sommige inwoners er ook problemen mee dat andere mensen hun tuin niet onderhouden. Deze mensen kunnen dit melden aan de maatschappij of de betrokkene hierover zelf aanspreken, zodat er samen voor gezorgd kan worden dat men een prachtige wijk bewoont. Indien blijkt dat het onderhoud van bepaalde tuinen niet of slecht uitgevoerd wordt, kan dat doorgegeven worden aan de HHM.
Het gemeenschappelijk groen is eigendom van de HHM, doch het onderhoud ervan gebeurt niet alleen door de HHM. Het onderhoud van slechts een gedeelte gebeurt door de HHM, het overgrote deel gebeurt sinds jaar en dag door Stad Hasselt. Momenteel zijn er besprekingen hierover lopende tussen de mensen van de stadsdiensten en de HHM.

Varia
De HHM wil ook benadrukken dat men er alles aan doet om hun huurders tevreden te houden. Verder is het steeds zo geweest dat ieder huis dat vrijkomt in de mate van het mogelijke intern te renoveren. Zoals hierboven vermeld hebben alle inwoners een brief gekregen met de lijst van klachten en de uitleg hierover. Er zat ook een klachtenformulier bij die de mensen aan de maatschappij kunnen bezorgen, waarna zij deze kunnen behandelen.

Nu is het wel zo dat men vraagt van uit de HHM naar hun huurders toe om sociale controle uit te voeren.

Maar dit is haast niet mogelijk omdat 1 de mensen allemaal werken 2 er veel oude mensen wonen en zij de mensen niet durven aan te spreken. Daarom vraag IK het volgende kan men geen toezichthouder aanduiden (jong gepensioneerd) die de huur woningen hun Tuinen gaat contoleren en de huurders kan aanspreken of beboeten.

Maar van een ding zijn we zeker de mensen van de HHM staan open voor klachten en zullen deze snel trachten op te lossen.

Geen opmerkingen: